Психологічна травма, непередбачувані реакції, непрогнозована поведінка, – реакції дитини на надзвичайну ситуацію у якій вона раптово опинилася. Дитина з особливими освітніми потребами (далі – ООП) має такі самі права та можливості як і будь-яка інша дитина в Україні. Підготовка учнів з особливими освітніми потребами, їхніх сімей та
педагогічних працівників закладів освіти має велике значення під час
реагування на надзвичайні ситуації, зокрема воєнного характеру, як в межах закладу освіти, так і поза ним.
МОН розробило методичні рекомендації щодо формування безпечного освітнього середовища та індивідуальної підтримки учнів з ООП. У матеріалах надано рекомендації вчителям, керівникам закладів, батькам, про те, як розмовляти з дітьми, поводитися у надзвичайних ситуаціях та опановувати власні страхи. Також конкретизуються специфічні особливості сприйняття та реагування дітьми з розладами аутистичного спектру, інтелектуальними порушеннями, дітьми з труднощами у навчанні, сенсорними порушеннями, поведінковими розладами.
Під час спілкування з дітьми важливо звернути увагу
на властиві їм прояви тривожності та занепокоєння, які будуть виражатися в міміці, жестах, зміні мовлення, інтонацій, нервозності. Дитина може прагнути та намагатись досягти ізоляції, відмовлятись брати участь в
спільних з іншими дітьми видах діяльності, тощо. Тож педагогічні працівники мають пильно слідкувати за власною реакцією, щоб ефективно заспокоїти дітей та
надавати їм ефективний приклад для наслідування.
Повний текст методичних рекомендацій «Безпечне освітнє середовище: надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації» читайте нижче за посиланням.