Законом України «Про повну загальну середню освіту» (стаття 15) визначено, що виховний процес у закладах освіти є невід’ємною складовою освітнього процесу і має грунтуватися на загальнолюдських, культурних цінностях українського народу, цінностях громадянського (вільного, демократичного) суспільства, принципах верховенства права, дотримання прав і свобод людини громадянина тощо.
Міністерством освіти і науки України проаналізовано діяльність закладів освіти з організації виховної роботи та визначено пріоритетні напрями у 2023-2024 навчальному році (лист Міністерства освіти і науки України від 24.08.2023 №1/12702-23 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023-2024 навчальному році»).
Серед пріоритетних напрямів роботи визначено такі:
1. Національно-патріотичне виховання – пріоритетний напрям в національній системі освіти:
– утвердження української національної та громадянської ідентичності (формування активної громадянської позиції на основі поваги до прав людини, духовних цінностей українського народу, національної самобутності; оборонної свідомості та громадянської стійкості; патріотизму; поваги до державних символів, державної мови, суспільно-державних (національних) цінностей України, розуміння їх важливості для становлення держави; усунення впливу держави-агресора (держави-окупанта) в інформаційній, освітній, культурній сферах України; поширення інформації про ветеранів війни, формування у суспільстві традицій вшанування пам’яті загиблих (померлих) ветеранів війни; формування готовності громадян до виконання конституційного обов’язку щодо захисту незалежності та територіальної цілісності України).
Основні складові національно-патріотичного виховання: громадянсько-патріотичне, військово-патріотичне, духовно-моральне виховання.
Концепція Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року: відповідні розпорядження, накази.
2. Виховання здорового способу життя.
Концепція безпеки закладів освіти (розпорядження КМУ від 07 квітня 2023 року №301-р:
– запобігання та попередження вчинення правопорушень в освітньому процесі;
– відсутність будь-яких проявів насильства;
– профілактика насильства, булінгу, формування ненасильницької моделі поведінки та вирішення конфліктів мирним шляхом;
– реалізація Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі (розпорядження КМУ №174-р від 24.02.2023):
– формування звичок здорового харчування, фізичної активності, безпечної комунікації;
– упровадження принципу недискримінації;
– запобігання вживанню учнями, іншими учасниками освітнього процесу тютюну, алкоголю, наркотичних засобів, інших речовин із психоактивною дією;
– упровадження програм із протидії проявам насильства та булінгу (цькування) і їх попередження;
– проведення кампаній, спрямованих на популяризацію здорового способу життя, вакцинації, профілактики інфекційних та неінфекційних захворювань тощо;
– використання оздоровчих технологій терапевтичного спрямування: арттерапія, піскова терапія, ігрова терапія, казкотерапія тощо;
– забезпечення безпеки учасників освітнього процесу, зокрема проведення просвітницьких заходів щодо мінної безпеки і вибухонебезпечних предметів; надання першої домедичної допомоги, інше.
3. Подолання негативних явищ (булінг, домашнє насильство (забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків – розпорядження КМУ №1163-р від 20.12.2022 щодо впровадження Стратегії гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та Операційного плану заходів на 2022-2024 роки), кримінальні правопорушення).
4. Запобігання та профілактика кримінальних правопорушень.
Лист Міністерства освіти і науки України від 13.05.2022 № 1/5119-22 «Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні;
використання просвітницько-профілактичних програм щодо запобігання правопорушенням серед дітей.
5. Вивчення та популяризація кращих педагогічних практик.
6. Відзначення пам’ятних та ювілейних дат 2023-2024 навчального року.